Aż osiem razy częściej cyberoszuści kradną pieniądze z kont bankowych niezabezpieczonych przy pomocy weryfikacji behawioralnej, niż z tych które z takiej ochrony korzystają. Rozpoznawanie użytkownika po jego nawykach, to obecnie najskuteczniejsza tarcza ochronna bankowości mobilnej i internetowej. Może z niej skorzystać każdy klient Credit Agricole.
Cyberprzestępcy coraz odważniej sięgają po nowe sposoby wyłudzania od nas pieniędzy. Niestety tradycyjne metody uwierzytelniania dostępu do konta, takie jak hasła czy kody SMS, nie zawsze są wystarczające. Dlatego banki sięgają po nowocześniejsze rozwiązania. Weryfikacja behawioralna to metoda, która ostatnio coraz bardziej zyskuje na popularności.
Unikalny wzór zachowań
– Najprościej mówiąc jest to zaawansowana technologia, która analizuje w jaki sposób użytkownik aplikacji mobilnej i bankowości internetowej korzysta z tych serwisów. Przedmiotem analizy jest m.in. sposób obsługi klawiatury, myszki i przewijania ekranu, który jest unikalny dla każdego z nas. Na tej podstawie tworzony jest unikalny profil zachowań użytkownika. Jeśli system wykryje coś nietypowego, może poprosić o dodatkową weryfikację lub nawet zablokować podejrzaną operację – wyjaśnia Roman Ożga, dyrektor Biura Zapobiegania Oszustwom Bankowym w Credit Agricole.
Nie sposób podrobić
Przy każdym logowaniu się na konto bankowe – czy to przez stronę internetową, czy w aplikacji mobilnej – system weryfikuje zgodność nie tylko loginu i hasła, ale także właśnie sposób poruszania się w serwisie. Jeśli zauważy np. inne tempo uderzeń w klawiaturę, albo jakiś nietypowy sposób skrolowania ekranu, może uznać to zachowanie za podejrzane.
– O ile tradycyjne metody autoryzacji mogą być zawodne w sytuacji gdy dane dostępowe trafią w ręce oszusta, np. w wyniku ataku phishingowego, to podrobienie i wykorzystanie profilu behawioralnego przez przestępcę jest praktycznie niemożliwe – wyjaśnia Romuald Ożga.
Niezauważalna dla klienta
Weryfikacja behawioralna jest bezpłatnie dostępna dla wszystkich posiadaczy Konta dla Ciebie w banku Credit Agricole, którzy korzystają z bankowości internetowej i mobilnej. Bardzo łatwo można samodzielnie włączyć ją zarówno w aplikacji CA24 Mobile, jak i w internetowym e-banku (niezależnie, w którym kanale ją włączamy, będzie działać we wszystkich kanałach).
– To nasza dodatkowa tarcza przed oszustami. Skuteczniej niż inne metody utrudnia „pracę” przestępcom, a jednocześnie jest zupełnie niezauważalna dla klienta – wyjaśnia Przemysław Przybylski, rzecznik Credit Agricole.
Bezpieczna prywatność
Rozwiązanie nie narusza prywatności użytkownika. Wszystkie dane gromadzone w czasie analizy zachowań są zanonimizowane i nie służą do rozpoznawania konkretnej osoby, a tylko do wykrywania wzorców w ramach danego profilu.
Co ważne, weryfikacja behawioralna już w 2019 r. została uznana przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego za narzędzie silnej autoryzacji klienta (SCA), które spełnia wymogi dyrektywy PSD2. Także Narodowy Bank Polski zaleca wykorzystywanie weryfikacji behawioralnej w charakterze uwierzytelniania wieloskładnikowego.