Ataki na użytkowników komunikatorów internetowych

image
Piotr Miernikiewicz
05.10.2025 r.
Czas czytania: 2 min
arrow-up

Jeśli używasz komunikatora internetowego, to koniecznie zwróć uwagę na ataki wymierzone w jego użytkowników/w Ciebie. Celem tych ataków jest przejęcie Twojego konta w takim komunikatorze.

Fałszywa wiadomość

Oszuści podszywają się pod zespoły techniczne i wysyłają wiadomość o rzekomym „naruszeniu bezpieczeństwa”. Tak ją preparują, że wygląda jak wysłana z dość oficjalnie wyglądającego konta np. „Signal Support” lub „Signal Notification”.

Mogą także udawać Twoich znajomych, jeśli np. wcześniej udało im się przejąć ich konta. Wtedy dostajesz wiadomość z konta dobrego znajomego i jeśli niczego nie podejrzewasz, to pewnie możesz kliknąć w link lub otworzyć załączony plik, podać newralgiczne dane. Uważaj, to może być niebezpieczne.

Ostatnio się nasiliły się ataki, które są wymierzone w użytkowników Signala i WhatsAppa, ale zapewne i one będą się powtarzać, i będą podobne dotyczące innych komunikatorów.

Cel ataku

Co atakujący chcą uzyskać? Przejąć w pełni Twoje konto Signal, WhatsApp czy innego komunikatora albo dodać do niego swoje urządzenie, aby móc Cię śledzić. W ten sposób mogliby mieć dostęp do całej Twojej dotychczasowej i przyszłej korespondencji. Gdy mają taki dostęp, to mogą też kontynuować ataki, ale tym razem np. na Twoich znajomych.

Co zwykle jest w treści takiej oszukańczej wiadomości?

  • Ostrzeżenie, że rzekomo ktoś próbował zalogować się na Twoje konto z nowego urządzenia (np. iPhone 14, lokalizacja: Mińsk/Białoruś, czas zdarzenia, adres IP itp.).
  • „Musisz szybko działać, aby chronić konto, kliknij link”, czyli oszuści liczą, że bez zastanowienia klikniesz link, podasz numer telefonu, PIN do konta lub kod potwierdzający z otrzymanego SMS-a.

Jak się chronić?

  • Zachowaj zimną krew i zignoruj wiadomość.
  • Pod żadnym pozorem nie klikaj linku, nie podawaj żadnych danych.
  • Możesz zablokować nadawcę.

I pamiętaj – tak samo reaguj, gdy dostajesz podobne wiadomości w innych, nie wspomnianych wyżej, komunikatorach. A jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, to najlepiej najpierw porozmawiaj z kimś bliskim, zaufanym i dobrze zorientowanym w nowych technologiach.

Komentarze

Podoba Ci się ten artykuł?

Subskrybuj nasz Newsletter i zyskaj:

  • interesujące publikacje ekspertów,
  • informacje o aktualnych promocjach,
  • wyjątkowe oferty Klubu korzyści.

Wprost na Twojego mejla!

Zapisz się

Może jeszcze
u nas zostaniesz?

Przejrzyj naszego bloga i dowiedz się, jak:

Interesujesz się tematyką oszczędzania pieniędzy?
Koniecznie sprawdź #WyzwanieOszczędzanie