Korzystasz z Facebooka lub LinkedIn? Oto rady od bezpiecznika

image
Piotr Miernikiewicz
04.06.2020 r.
Czas czytania: 5 min

Dobre praktyki związane z bezpiecznym korzystaniem z portali społecznościowych

W czasach, gdy prawie każdy korzysta z jednego lub więcej portali społecznościowych, warto przypomnieć dobre praktyki bezpiecznego korzystania z dostępu do takich serwisów. Poświęcamy im sporo czasu, często zawierają mnóstwo informacji o nas i naszych bliskich, stanowią istotną część naszych znajomości prywatnych i zawodowych. Chrońmy je więc, aby nadal pomagały nam – na ile to możliwe – na naszych warunkach.

Niezależnie czy mówimy tu o Facebooku, Instagramie, LinkedIn czy wielu innych portalach, to reguły są takie same lub przynajmniej bardzo podobne. Dotyczą ochrony dostępu do konta, metody logowania do serwisu, zasad zachowania prywatności, publikowania oraz nawiązywania znajomości. 

Poniżesz znajdziesz zestaw 10 dobrych praktyk, których stosowanie na co dzień bardzo polecam.

  1. Chroń dostęp do swoich kont – nie podawaj nikomu swojego hasła. Stosuj różne hasła do różnych kont. Pomagaj sobie menedżerem haseł. Jeżeli tylko portal to umożliwia, to korzystaj z uwierzytelniania dwuskładnikowego. Jeśli sądzisz, że ktoś mógł zobaczyć lub poznać twoje hasło – niezwłocznie je zmień.
  2. Unikaj logowania do serwisów społecznościowych z nieznanych lub publicznie dostępnych komputerów. Odpowiednie bezpieczeństwo zapewnia ci tylko twój komputer. Zawsze gdy logujesz się do serwisu upewniaj się, że adres strony logowania jest poprawny.
  3. Regularnie sprawdzaj logowania do swojego konta (skąd było logowanie i kiedy). Zwykle możesz ustawić sobie powiadomienia mailowe o każdym nowym logowaniu. Jeśli właśnie przyszło takie powiadomienie i pojawiło się jakieś nieznane logowanie, to natychmiast je zablokuj i zmień hasło.
  4. Zawsze korzystaj z ustawień bezpieczeństwa i prywatności, które oferuje serwis i zmień je odpowiednio do swoich potrzeb. Obecnie znane serwisy społecznościowe mają dość rozbudowane sekcje bezpieczeństwa, zwykle wspierane dobrymi tekstami pomocy – warto z tego skorzystać. 
  5. Świadomie decyduj o poziomie widoczności swoich publikacji – ustawiaj, czy mają być prywatne, widoczne tylko dla znajomych czy zupełnie publiczne. Każde z tych ustawień ma swoje zastosowanie i warto o tym pamiętać. Szczególnie, gdy publikujesz informacje dotyczące nie tylko ciebie: twoich dzieci, bliskich, znajomych, także powiązane z twoją pracą.
  6. Publikując lub reagując na wpisy innych (komentując je lub udostępniając na swoim koncie) zawsze staraj się weryfikować, czy informacja jest prawdziwa, czy nie jest związana z oszustwem lub innym zagrożeniem, albo czy nie godzi w czyjeś dobre imię. Liczba fake news’ów jest bardzo duża, rozsiewającym je zależy na jak największym zasięgu, ale jeśli już masz poświęcić im chwilę swojego wolnego czasu, to najlepiej zgłoś to administracji portalu. A już szczególnie ostrożnie podchodź do wszystkich super-okazji i giga-konkursów, w których „darmo” rozdają wartościowe bony do sklepów, drewniane domki czy telefony niestety-bez-folii… Jedyne czego możesz się spodziewać w związku z tymi okazjami – poza potencjalną stratą finansową – to pobłażliwy uśmiech znajomych.
  7. Weryfikuj zakres dostępu do twoich danych zgromadzonych w serwisie przez aplikacje, dla których na taki dostęp zgodziłeś się. Może kiedyś, na fali popularności jakiejś aplikacji, uruchomiłeś ją, aby mogła podać ci tajne znaczenie twojego imienia lub nazwę zawodu, jaki powinieneś wykonywać (i zawsze wychodziło, że powinieneś być kierowcą formuły 1… 😉 ). Przy okazji zgodziłeś się na dostęp do twojego profilu. Co jakiś czas zaglądnij więc ponownie do tych ustawień i sprawdź, czy chcesz tym aplikacjom swoje dane (a czasem i niektóre moje) nadal udostępniać.
  8. Jeżeli w innych portalach używasz logowania za pomocą konta z serwisu społecznościowego, to zawsze rób to ze świadomością konsekwencji – zakresu udostępnianych danych, ryzyka przejęcia wszystkich twoich kont korzystających z tego mechanizmu. To jest jasne, tak? Jeśli ktoś przejmie logowanie do twojego konta np. na Facebooku, a ty tym kontem logujesz się także do innych miejsc, to do każdego z nich, i zgromadzonych tam informacji, także się dostanie. Tym bardziej pamiętaj o regule nr 1.
  9. Zwracaj uwagę z kim nawiązujesz kontakt, kogo dodajesz do znajomych. Pamiętaj, że w ten sposób uwiarygodniasz czyjąś tożsamość. Nie powinno wystarczyć, że „chyba kojarzę gościa”, „ma napisane, że był u nas dyrektorem”. Znasz, albo nie. Jak nie znasz, to odrzucasz zaproszenie. Jeśli ty dodasz go do znajomych, to często inni, zwiedzeni tą informacją od ciebie, także go dodadzą – „skoro Janek go zna, to ok”. Przecież nie wiesz kim jest, dlaczego założył konto, czy nie należy się z jego strony obawiać np. prób wyłudzenia pieniędzy lub informacji.
    I ogólnie – jeżeli masz wątpliwości, co do tożsamości osoby, która się z tobą kontaktuje, to zadaj jej jakieś pytania kontrolne lub dla potwierdzenia wykorzystaj inny kanał komunikacji.
  10. Usuń konto z serwisu, jeżeli już nie zamierzasz z niego korzystać. Zapomniane konto, to także może być źródło problemów (np. nie będziesz wiedzieć, co się na nim dzieje).
    Zwróć także uwagę na tzw. cyfrowy testament, gdy już nie będziesz mógł osobiście kontem zarządzać. Są to ustawienia dające możliwość zarządzania twoim kontem przez wskazaną przez ciebie osobę. Na co dzień o tym nie myślisz, a warto także ten aspekt naszej cyfrowej tożsamości zabezpieczyć.

Podoba Ci się ten artykuł?

Subskrybuj nasz Newsletter i zyskaj:

  • interesujące publikacje ekspertów,
  • informacje o aktualnych promocjach,
  • wyjątkowe oferty Klubu korzyści.

Wprost na Twojego mejla!

Zapisz się

Może jeszcze
u nas zostaniesz?

Przejrzyj naszego bloga i dowiedz się, jak:

Interesujesz się tematyką oszczędzania pieniędzy?
Koniecznie sprawdź #WyzwanieOszczędzanie