Dołącz do grupy Wyzwanie Oszczędzanie na FB
Młodsze pokolenie otwarcie mówi o swoich finansach i świadomie zarządza budżetem – wynika z badań Credit Agricole. Trend „głośnego budżetowania” sprawia, że stwierdzenie „nie kupię, bo oszczędzam” przestaje być powodem do wstydu, a staje się oznaką odpowiedzialności finansowej.
Oszczędzanie dla młodych przestaje być wstydliwym tematem, a świadome zarządzanie budżetem staje się normą. Jak wynika z badań Credit Agricole, młodzi nie tylko odkładają pieniądze (64 proc. nie wydaje swoich oszczędności na co dzień), ale także aktywnie poszukują sposobów na ich lepsze gospodarowanie. Wśród strategii stawiają na sprzedaż używanych rzeczy, korzystanie z aplikacji oszczędnościowych lub wybór tańszych alternatyw takich jak BlaBlaCar, Vinted czy second-handy.
Oszczędzanie to świadomy wybór, nie przymus
Według badań przeprowadzonych przez Credit Agricole, aż 47 proc. młodych ludzi optymistycznie patrzy na swoją sytuację finansową, jednak jednocześnie dostrzegają potrzebę budowania oszczędności – 26 proc. uważa to za ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Ich podejście do finansów nie polega na rezygnacji ze wszystkiego, lecz na szukaniu sprytnych rozwiązań.
Pokolenie Z to także grupa świadoma ekologicznie i ekonomicznie – 66 proc. respondentów przyznaje, że zamiast wyrzucać niepotrzebne przedmioty, woli je sprzedać lub oddać do ponownego użytku. Zamiast bezrefleksyjnych zakupów – polują na promocje i korzystają z aplikacji do monitorowania swoich wydatków.
Zmienia się również podejście do pracy – młodsze pokolenia nie czekają na podwyżki, ale szukają dodatkowych źródeł dochodu. Chętniej podejmują się pracy dorywczej lub próbują swoich sił w biznesie online, np. sprzedając rękodzieło czy świadcząc usługi freelancerskie.
Głośne budżetowanie, czyli nowa norma finansowania
Jeszcze kilka lat temu mówienie „nie kupię, bo oszczędzam” mogło budzić zakłopotanie. Dziś młodzi otwarcie rozmawiają o finansach i nie traktują oszczędzania jako wyrzeczenia. Jak pokazują badania banku, 59 proc. osób w wieku 16-25 lat aktywnie poszukuje informacji, jak lepiej gospodarować pieniędzmi. Świadome planowanie budżetu staje się codziennością.
Otwarte przyznanie się do nieposiadania środków na jedzenie na mieście czy wyjście ze znajomymi staje się bardziej powszechne, choć jeszcze niedawno mogło być krępujące. Na popularności zyskują też alternatywne rozwiązania: organizowanie spotkań w domach, wspólne gotowanie, czy korzystanie z tańszych form rozrywki.
Trend znany jako „głośne budżetowanie” (ang. loud budgeting), zyskuje na popularności wśród młodego pokolenia, promując transparentność i świadome zarządzanie finansami. Młode pokolenie udowadnia, że oszczędzanie to styl życia.
Obejrzyj debatę „Jak budować wizerunek marki i lojalność wśród Gen Z” na konferencji Impact 2025, z udziałem wiceprezesa Credit Agricole Jędrzeja Marciniaka.
Tagi: