Przychodzi niesłyszący klient do banku – czyli o tym, jak burzyć komunikacyjne bariery

image
Justyna Dominik
13.09.2022 r.
Czas czytania: 3 min

Dlaczego bank chce otwierać się na potrzeby osób z problemami słuchu? Jak wygląda rozmowa doradcy bankowego z niesłyszącymi i słabosłyszącymi klientami? I czy taka rozmowa może być w ogóle efektywna?

Niewiele osób słyszących zastanawia się, jak to jest żyć w świecie ciszy, i z jakimi przeciwnościami muszą radzić sobie osoby głuche w codziennym życiu. Nie pomaga również ogólne przeświadczenie, że wszyscy niesłyszący znają na tyle dobrze polski język w piśmie, żeby bez problemów się nim posługiwać. Tymczasem prawda jest taka, że dla osoby, która nie słyszy od urodzenia język polski jest językiem wtórnym, wręcz obcym. Pierwszym językiem głuchych jest język migowy, który ma odrębną gramatykę i składnię od języka polskiego. W związku z tym głusi mogą mieć trudności ze zrozumieniem tekstu pisanego w języku polskim, a osoby nieznające języka migowego problem ze zrozumieniem szyku zdań napisanych przez osobę niesłyszącą.

Tłumacz MIGAM

Ważne jest zrozumienie potrzeb osób głuchych i wyjście im naprzeciw. Na pomoc przychodzi nowa technologia i takie rozwiązania, jak tłumacz Migam, który umożliwia sprawną komunikację osoby słyszącej i głuchej. Firmy, które decydują się wdrożyć u siebie to narzędzie otwierają się na klienta głuchego. Korzystanie z usługi tłumaczenia mowy na polski język migowy (PJM) jest dla klienta bezpłatne i bardzo proste. Komunikacja odbywa się z udziałem tłumacza polskiego języka migowego, który łączy się z doradcą i klientem za pośrednictwem połączenia wideo na smartfonie. 

Pętle indukcyjne 

Dużym wsparciem w obsłudze słabosłyszących jest zamontowanie w placówkach pętli indukcyjnych. Pętla indukcyjna pomaga wyeliminować zakłócenia zewnętrzne, takie jak szum i hałas. Wykorzystuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej, by przekazywać dźwięk do aparatu słuchowego lub procesora mowy implantu słuchowego. W efekcie osoba korzystająca z aparatu słuchowego lub implantu słuchowego, po przełączeniu go w tryb współpracy z pętlą indukcyjną, usłyszy czysty sygnał dźwiękowy.

Aranżacja placówek

Dla komunikacji z wykorzystaniem Tłumacza Migam oraz pętli indukcyjnych ważna jest odpowiednia aranżacja przestrzeni, w której będą odbywać się rozmowy. Stanowiska powinny być odpowiednio wygłuszone, aby wspierać działanie pętli. Dlatego częstą praktyką jest zastosowanie paneli lub ścianek wygłuszających, a także wykorzystanie siedzisk z wysokimi oparciami. Z kolei dla efektywnej wideorozmowy z wykorzystaniem Tłumacza Migam trzeba zadbać o odpowiednie oświetlenie. 

Społeczna odpowiedzialność biznesu 

Coraz więcej firm jest świadomych realnego wpływu, jaki wywiera na otoczenie. Dlatego w swoich działaniach uwzględnia nie tylko aspekty typowo biznesowe, ale również aspekty środowiskowe czy interesy społeczne. Instytucje takie, jak banki mogą to zaznaczać nie tylko w swoich podejściu do obsługi klienta, ale również w oferowanych produktach, takich jak Konto dla Ciebie VIP w specjalnej ofercie dla osób niesłyszących i słabosłyszących. Otwieranie się na potrzeby osób z niepełnosprawnością słuchu i zwiększanie dostępności usług dla tej grupy klientów jest elementem społecznej odpowiedzialności biznesu – pokazywania, że liczy się nie tylko biznes i zarabianie pieniędzy, ale znacznie więcej. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Subskrybuj nasz Newsletter i zyskaj:

  • interesujące publikacje ekspertów,
  • informacje o aktualnych promocjach,
  • wyjątkowe oferty Klubu korzyści.

Wprost na Twojego mejla!

Zapisz się

Może jeszcze
u nas zostaniesz?

Przejrzyj naszego bloga i dowiedz się, jak:

Interesujesz się tematyką oszczędzania pieniędzy?
Koniecznie sprawdź #WyzwanieOszczędzanie