Po godzinach | 13.11.2021

Jak zadbać o zdrowie jesienią

Jesień wcale nie musi oznaczać dni spędzonych w łóżku z przeziębieniem i doskwierającą ci chandrą. Gdy za oknem chłodno i ponuro, a sezon grypowy w pełni, to odpowiedni moment, aby bardziej o siebie zadbać i móc cieszyć się najbliższymi miesiącami pomimo niesprzyjającej aury.

W okresie jesienno-zimowym nie tylko spada nasza odporność, przez co jesteśmy narażeni na częstsze zachorowania i przeziębienia. Ze względu na mniejszą ilość słońca znacznie łatwiej również o gorsze samopoczucie, spadek nastroju i ogólne osłabienie. Warto więc podejść do tematu holistycznie i zadbać o zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne, wzmacniając odporność organizmu na różne sposoby.

Odżywcza i rozgrzewająca dieta

Czy wiesz, że nasze zdrowie zaczyna się od jelit? To właśnie w nich znajduje się większość komórek odpowiedzialnych za immunologiczną odpowiedź organizmu. I choć właściwie zbilansowana, bogata w składniki odżywcze dieta powinna być naszym priorytetem przez cały rok, to teraz warto zwrócić na nią szczególną uwagę.

Zadbaj o to, aby ciepłe, rozgrzewające posiłki weszły teraz na stałe do twojego jadłospisu. Gęste, pikantne zupy, korzenne przyprawy czy gorące napary będą twoimi sprzymierzeńcami w chłodniejsze dni. Włącz do swojej diety produkty bogate w witaminy D, C, A oraz witaminy z grupy B. Sięgaj po sezonowe warzywa i owoce (np. bakłażan, buraki, cukinię, dynię, kapustę czy paprykę), z których możesz ugotować pyszne zupy. Postaw na ciepłe, pełnowartościowe śniadania i zaczynaj dzień np. od owsianki z jabłkiem, bananami, cynamonem i migdałami. Do herbaty możesz dodać plastry imbiru, a przed snem wypić „złote mleko”, czyli mieszankę mleka z kurkumą i innymi przyprawami, która naturalnie wspiera organizm w walce z przeziębieniem.

Aktywność fizyczna nawet w chłodniejsze dni

Pomimo niesprzyjającej pogody nie rezygnuj z aktywności fizycznej. Codzienna dawka ruchu pomoże ci dotlenić organizm, wzmocni pracę serca i pobudzi układ nerwowy. Dostarczy też endorfin, dzięki którym od razu poprawi ci się humor.

Gdy tylko pogoda na to pozwala, wybierz się na długi spacer, przejażdżkę rowerową albo spróbuj nordic walking. Jesień to też dobry czas, aby ćwiczyć w domu. W serwisie YouTube znajdziesz mnóstwo bezpłatnych filmów treningowych, spośród których możesz wybrać ćwiczenia idealne dla siebie. Coraz większą popularnością cieszy się ostatnio joga, która nie tylko utrzyma twoje ciało w dobrej kondycji, ale również pomoże uwolnić nagromadzone napięcia.

Przepis na złote mleko.

Jeżeli zimno nie jest ci straszne, a przecież podobno do odważnych świat należy, to możesz pomyśleć o morsowaniu. Ekspozycja na niską temperaturę umożliwia zwiększenie odpowiedzi układu immunologicznego w przypadku infekcji, a także poprawia samopoczucie. Hartowanie ciała pomoże ci zwiększyć tolerancję na zimno i lepiej znosić jesienno-zimowe temperatury.

Odpoczynek i relaks

Jesień to czas, w którym natura sama namawia nas do zwolnienia tempa. Odpoczynek ma równie duże znaczenie w kształtowaniu odporności, co właściwa dieta i aktywność fizyczna, a długie jesienne wieczory sprzyjają relaksowi. Daj organizmowi się zregenerować i pozwól sobie na chwilę drzemki, jeżeli tego potrzebujesz. Drobne przyjemności, takie jak filiżanka gorącej czekolady, domowe SPA czy spotkanie w gronie przyjaciół, poprawią ci nastrój i pozwolą się odprężyć.

Właściwa higiena snu

Sen ma kluczowe znacznie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, w tym m.in. dla układu odpornościowego. Kiedy jesteśmy niewyspani, osłabiamy możliwości obronne naszego organizmu, a tym samym stajemy się bardziej podatni na infekcje i zakażenia. Prawidłowy sen wpływa korzystnie również na naszą psychikę. Pozwala redukować stres i napięcia oraz skutecznie poprawia samopoczucie.  

Osobom dorosłym zaleca się przynajmniej 7 godzin snu na dobę dla właściwej regeneracji. Jednak oprócz długości snu ważna jest również jego jakość. Dobrym nawykiem jest kładzenie się i wstawanie o stałych porach, unikanie obfitych posiłków, kawy czy alkoholu tuż przed snem oraz nieużywanie urządzeń emitujących niebieskie światło na co najmniej 30 minut przed pójściem spać. Postaraj się, aby warunki w sypialni były odpowiednie – wyciemnij pokój, zadbaj o niższą temperaturę i wygodny materac.

Suplementacja diety

W sezonie jesienno-zimowym, kiedy słońca jest jak na lekarstwo, a wybór świeżych warzyw i owoców znacznie mniejszy niż latem, dobrym pomysłem jest wprowadzenie dodatkowej witaminowej suplementacji. Po które witaminy powinniśmy sięgnąć? Przede wszystkim warto uzupełnić niedobory witaminy D wynikające z mniejszej ilości słonecznych dni w tym okresie. Prawidłową pracę układu odpornościowego wspomogą natomiast witaminy: C, A, B i E.

Przed rozpoczęciem suplementacji możesz wykonać badania okresowe, z których dowiesz się, jakich witamin i minerałów ci brakuje. Pamiętaj, że suplement diety jest tylko dodatkiem i nie zastąpi dobrze zbilansowanej diety.

Jesień, ze względu na niższe temperatury, spadki ciśnienia i częste deszcze, nie jest naszą ulubioną porą roku. A jednak ma swoje plusy… Jeśli skutecznie wzmocnisz swój układ odpornościowy, z pewnością je dostrzeżesz.

Źródła:

  • https://inter-med.pl/jak-dbac-o-zdrowie-jesienia-sprawdzone-sposoby-na-wzmocnienie-ukladu-odpornosciowego/
  • https://agnieszkamaciag.pl/zlote-mleko-i-fenomenalna-pasta-z-kurkumy/ 
  • https://www.i-apteka.pl/Ktore-witaminy-warto-brac-na-jesien-blog-pol-1629809314.html
  • https://www.medicover.pl/dla-firm/sen–najbardziej-zaniedbany-czynnik/
  • https://www.medicover.pl/o-zdrowiu/morsowanie-co-warto-o-nim-wiedziec-czy-jest-zdrowe,7279,n,168
Komentarze
Udostępnij na Facebook Udostępnij na Twitter Udostępnij na Linkedin Udostępnij na Reddit

Tagi