Budowanie wizerunku firmy – jak to robić dobrze?

image
CAsfera.pl
02.02.2024 r.
Czas czytania: 7 min

Chcesz, żeby klienci znali Twoją markę? Zadbaj o pozytywny wizerunek firmy, który może dać Ci przewagę konkurencyjną i zapewnić rozpoznawalność. Zacznij od budowania świadomości, która zachęci klientów do aktywności i wreszcie sprawi, że Cię pokochają. Brzmi górnolotnie? Nie, jeśli uświadomisz sobie, że Coca-Cola, Mercedes czy Google to potęgi, które zbudowały swój sukces na emocjach.

Budowa wizerunku – na czym polega? Informacje w pigułce

Firma, która jest obecna na rynku, odgrywa określone role. Oddziałuje na ludzi i środowisko, dostarcza produkty i rozwiązania, wdraża i rozwija technologie. Wszystko, co robi (i czego nie robi) oddziałuje na sposób, w jaki postrzegają ją inni.

Czy masz wpływ na to, jak kształtują się wyobrażenia społeczne na temat Twojej firmy? Oczywiście! Cały ten proces nazywamy kreowaniem wizerunku firmy, a przyświecają mu cztery najważniejsze zasady:

  1. clarity – jasność przekazu,
  2. consistency – spójność,
  3. constancy – stałość,
  4. conform – dostosowanie się do odbiorców.1

Tworzenie relacji – wybór archetypu marki

Budowanie pozytywnego wizerunku firmy opiera się na tworzeniu relacji. Świadomość, wiedza, szacunek, zaufanie i lojalność budują emocje, te zaś wpływają na zaangażowanie i wreszcie utożsamianie z marką.

Jaka jest Twoja marka? Zacznij od ustalenia archetypu – widzisz siebie jako bohatera, opiekuna, czarodzieja, a może twórcę? Podążaj w kierunku, jaki sobie zaplanujesz, wykorzystując w tym celu długofalowe narzędzia promocyjne, marketingowe oraz wizerunkowe. Dzięki temu Twoja marka nabierze konkretnych cech osobowości, z którymi będzie utożsamiała się grupa docelowa.

Przewaga konkurencyjna a Twój wizerunek – jak się łączą?

Dzisiaj niemal w każdej branży występuje duża konkurencja. Jeżeli staniesz w szranki o tytuł lidera, musisz mieć coś, co wyróżni Cię na tle przeciwników.

Atrakcyjna i innowacyjna oferta to jedno, a drugie – pozytywny wizerunek. Pamiętaj, że to pierwsze można dość łatwo naśladować. Wiele firm nie wymyśla produktów czy usług na nowo, lecz bazuje na tych już sprawdzonych. Przykładowo japoński producent zaproponował lody, które się nie rozpuszczają, a polska firma opatentowała misia, który szumi i służy do uspokajania niemowląt. Znamy lody i misie, ale te nowe odsłony nas zaskakują.

Co chcemy przez to powiedzieć? Że oferta Twojej firmy nie zawsze obroni się sama, a konkurencja będzie nieustannie Cię ścigała. Nie może jednak odebrać marce tożsamości i z tego powodu wizerunek to źródło przewagi konkurencyjnej.

Budowanie konkurencyjnego wizerunku firmy w 5 krokach

Budowanie pozytywnego wizerunku firmy to projekt długoterminowy. Wymaga odpowiedniego opracowania, a potem stopniowego, sumiennego wdrożenia.

Zacznij od ustalenia swojej grupy docelowej i pokaż jej, co wyróżnia Cię na tle konkurencji. Zastosuj w tym celu narzędzia marketingu online i offline. Pozostań autentyczny – wzbudzaj pozytywne emocje oraz zaufanie. Komunikuj się z otoczeniem w spójny sposób, korzystając z opracowanej identyfikacji wizualnej swojej marki.

Poznaj swoich odbiorców i ich potrzeby

Zidentyfikuj swoich kluczowych odbiorców. Ustal, do kogo kierujesz swoją ofertę, kto jest nią zainteresowany, dlaczego wybiera właśnie Ciebie?

Jak ustalić swój target? Biorąc pod uwagę kryteria2 :

  • geograficzne – skąd są, gdzie mieszkają, jak daleko od Ciebie się znajdują,
  • demograficzne – wiek, płeć, wykształcenie, zawód, religia itp.,
  • psychograficzne – jakie wartości wyznają, jaki mają styl życia,
  • behawioralne – jakie są postawy odbiorców, przy jakich okazjach kupują, jak często to robią, czego oczekują od produktu.

Pamiętaj, że grupą docelową mogą być nie tylko ludzie, ale też firmy, jeśli działasz w sektorze B2B.

Pokaż, czym się wyróżniasz

Masz jasno sprecyzowany pomysł i zdefiniowane cele biznesowe? Podkreśl je z pełną mocą w komunikacji z klientami. A może oferta Twoja i konkurencji jest zbliżona? Czasem nie da się wprowadzić do asortymentu niczego, co wcześniej nie zostałoby już odkryte i nazwane.

Dlatego w tworzeniu wizerunku firmy warto pomyśleć o tym, co Cię wyróżnia. Każdy ma coś takiego, jednak ważne, aby były to konkrety. Nie wystarczy zadeklarować „jesteśmy ekologiczni”. Trzeba to uargumentować i uściślić: „jesteśmy ekologiczni, bo produkujemy odzież z recyklingu”.

Oto przykładowe wyróżniki firmy, które warto komunikować i na których można budować konkurencyjność przedsiębiorstwa:

  • elastyczna umowa z krótkim okresem wypowiedzenia,
  • bezpłatne prowadzenie konta dla aktywnych klientów,
  • darmowa dostawa przy zamówieniu za X złotych,
  • przedłużona gwarancja serwisowa o X miesięcy,
  • niska emisyjność spalin dzięki filtrom na kominach.

Dzisiaj firmy chcą być proekologiczne i szukają sposobów na wdrożenie u siebie idei zrównoważonego rozwoju. To jeden z bardziej znaczących czynników konkurencyjności przedsiębiorstw.

Nie wiesz, jak być eko? Zacznij od przejścia na energię z odnawialnych źródeł i wyposaż firmę w instalację fotowoltaiczną, którą sfinansujesz zielonym kredytem inwestycyjnym.

Stwórz spójną identyfikację wizualną

Strategia wizualizacji to niezbędny element kreowania wizerunku firmy zarówno w odniesieniu do klientów, jak i partnerów biznesowych. Wizerunek firmy obejmuje takie elementy jak:

  • logo, barwy firmowe,
  • hasło marketingowe,
  • sposób pakowania produktów,
  • kolorystyka wnętrz i budynków,
  • wystrój wnętrz,
  • wygląd strony www i social mediów,
  • styl komunikatów.

Dzięki konkretnemu, precyzyjnie opracowanemu i rzetelnie wdrażanemu planowi można osiągnąć zamierzone efekty – zbudować zaufanie i poczucie więzi. Dlatego identyfikacja wizualna, stanowiąca niepowtarzalny zestaw cech oraz działań, pomaga w kształtowaniu wizerunku firmy4

Zadbaj o marketing online i offline

Budowanie marki jest ściśle związane z wykorzystaniem aktywów marketingowych, narzędzi promocyjnych i reklamowych. Dzisiaj koncentrują się one głównie na działaniach online, ale nie zawsze.

Ustalenie grupy docelowej, o czym pisaliśmy wyżej, jak również obszaru działalności i sposobu komunikacji z otoczeniem pozwala zastosować też inne kanały – kanały offline. Prasa, radio, rozdawanie ulotek, ale też organizacja spotkań, prelekcji, konferencji, sponsoring to wszystko może przynieść pożądane rezultaty, np. jeśli promujesz działalność lokalnej szwalni czy skupu złomu.

Ważne, aby nie zapominać o znaczeniu promocji, która jest istotna zarówno w sprzedaży, jak i w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy. Rolą reklamy online i offline jest:

  • organizowanie kontaktów i podtrzymywanie relacji,
  • podtrzymywanie celu, roli i stylu działania przedsiębiorstwa na rynku,
  • wspomaganie sprzedaży,
  •  stabilizowanie i wzmacnianie pozycji firmy na wypadek zawirowań rynkowych,
  • kształtowanie obrazu przedsiębiorstwa – nie tylko pod kątem biznesowym, ale też CSR-owym (działania dodatkowe, społeczna odpowiedzialność biznesu),
  • szerzenie informacji o firmie5.

O tym, jakimi instrumentami firma posłuży się, aby komunikować i prezentować powyższe, decyduje wiele czynników. Wśród nich indywidualnie dobrany kierunek działania oraz specyfika przedsiębiorstwa.

Trwaj w swojej misji

Budowanie pozytywnego wizerunku firmy to projekt długoterminowy. Wymaga odpowiedniego opracowania, a potem stopniowego, sumiennego wdrożenia.

Wiesz, jak chcesz być postrzegany przez otoczenie – klientów, kontrahentów, partnerów biznesowych? W kreowaniu tego obrazu koncentruj się na najważniejszych obszarach, do których zalicza się m.in.:

  • sposób zarządzania,
  • misja,
  • oferta,
  • jakość kadr,
  • charyzma zespołu,
  • zachowania rynkowe,
  • wygląd obiektów,
  • wielkość, zakres działań6.

Ustalone działania wizerunkowe powinieneś rozpowszechniać zarówno w komunikacji wewnętrznej, jak i zewnętrznej.

Budowa pozytywnego wizerunku firmy – tego się trzymaj!

Można użyć wielu określeń na to, czym jest marka – to koncepcja, historia, przekaz o konkretnym ładunku emocjonalnym. Poprzez świadome kreowanie go możesz budować przewagę konkurencyjną na rynku i osiągać sukces inspirowany największymi brandami na świecie – Coca-Colą, Milką, BMW i wieloma innymi.

W tym celu nie wystarczy po prostu znać rynku. Trzeba jeszcze rozumieć, jak on działa i co możesz do niego wnieść. Zrobisz to dzięki ustaleniu grupy docelowej i jej potrzeb, odkryciu swoich najmocniejszych stron i komunikowaniu ich przez spójną identyfikację wizualną oraz marketing offline i online. Trwaj przy swoich pomysłach i wartościach – to najważniejsze elementy wizerunku firmy.

Bibliografia:

  1. https://www.cxnetwork.com/cx-experience/articles/the-3-cs-of-brand-messaging-consistency-clarity
  2. https://www.yext.com/blog/2019/06/how-demographic-psychographic-and-behavioral-marketing-inform-your-intent-marketing-strategy 
  3. Elementy identyfikacji wizualnej firmy i ich rola w tworzeniu tożsamości autor Adriana Frączek. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 2017, t. XIV (ISSN 1731-8440, e-ISSN 2544-1426)
  4. „Wizerunek jako ważny element budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa” Joanna Szwacka-Mokrzycka, Joanna Chudzian

Podoba Ci się ten artykuł?

Subskrybuj nasz Newsletter i zyskaj:

  • interesujące publikacje ekspertów,
  • informacje o aktualnych promocjach,
  • wyjątkowe oferty Klubu korzyści.

Wprost na Twojego mejla!

Zapisz się

Może jeszcze
u nas zostaniesz?

Przejrzyj naszego bloga i dowiedz się, jak:

Interesujesz się tematyką oszczędzania pieniędzy?
Koniecznie sprawdź #WyzwanieOszczędzanie