Wpływ czytania na rozwój młodego człowieka

image
CAsfera.pl
15.04.2024 r.
Czas czytania: 7 min

Czytelnictwo od wieków uznawane jest za jedno z najpotężniejszych narzędzi kształtujących umysł i charakter człowieka. Rozwija umiejętności poznawcze, emocjonalne oraz społeczne. W dobie cyfrowej rewolucji, gdzie dominują szybkie, przerywane formy komunikacji, książki oferują głębię, refleksję i ucieczkę od wszechobecnej powierzchowności. Szczególnie w rozwoju młodego człowieka czytanie odgrywa ważną rolę, kształtując nie tylko intelekt, ale i pomagając lepiej zrozumieć emocje.

Literatura jako trener mózgu

Czytanie to nie tylko przyjemność i hobby, ale również intensywne ćwiczenie dla mózgu. Badania pokazują, że w trakcie czytania aktywowane są te same obszary mózgu, które odpowiadają za rozumienie języka, przetwarzanie wizualno-przestrzenne oraz empatię. Stanowi to solidną podstawę dla twierdzenia, iż regularne czytanie może zwiększać plastyczność neuronalną, co przekłada się na lepszą zdolność adaptacji umysłu do nowych wyzwań i umiejętności.

Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda, pod kierownictwem profesor Natalie Phillips, przeprowadzili analizę skupiającą się na wpływie czytania literatury na aktywność mózgu, używając do tego celu rezonansu magnetycznego funkcjonalnego (fMRI). Badanie pokazało, jak „głębokie czytanie” literatury, charakteryzujące się intensywnym skupieniem i analizą, aktywuje obszary mózgu odpowiedzialne za myślenie krytyczne, pamięć, empatię, rozwiązywanie problemów i rozumienie innych perspektyw. Oznacza to, że czytanie jest aktywnym procesem angażującym mózg w sposób, który może mieć długotrwałe pozytywne skutki dla umiejętności poznawczych i społecznych.

Rozwój empatii, inteligencji emocjonalnej i umiejętności komunikacji

Czytanie literatury, szczególnie tej opartej na charakterystyce postaci i rozwoju emocjonalnym, może znacząco wpływać na rozwój empatii u młodych osób. W swoim badaniu Raymond Mar razem ze swoim zespołem wykazał związek między czytaniem literatury, a rozwojem „teorii umysłu” – zdolności do rozumienia i przewidywania intencji, przekonań i emocji innych ludzi. W badaniu opublikowanym w „Journal of Personality and Social Psychology” naukowcy odkryli, że uczestnicy, którzy regularnie czytali literaturę fikcyjną, wykazywali wyższy poziom empatii i lepsze umiejętności interpretacji emocji i intencji innych osób. Oznacza to, że literatura fikcyjna działa jako rodzaj symulacji społecznej i pozwala uczyć się efektywnej komunikacji, budowania relacji i współpracy.

Poprzez identyfikację z bohaterami i żywe przeżywanie ich losów, złożonych relacji międzyludzkich oraz problemów społecznych czytelnik uczy się rozumienia i odczuwania emocji innych ludzi. Wyniki badań opublikowanych w „Science” wskazują, że osoby regularnie czytające literaturę mają wyższy poziom empatii i lepiej rozumieją społeczne niuanse. Ucząc się o różnorodności doświadczeń, młodzi ludzie stają się bardziej otwarci i tolerancyjni.

Koncentracja i pamięć

Pośród wszechobecnych rozpraszaczy uwagi umiejętność skupienia się na jednym zadaniu staje się coraz cenniejsza. Czytanie wymaga i jednocześnie trenuje koncentrację, ponieważ angażuje umysł w złożony proces dekodowania i interpretacji tekstu. Dodatkowo, jak dowodzą badania, regularne czytanie zwiększa zdolności pamięciowe, poprawiając struktury mózgowe odpowiedzialne za przechowywanie i przypominanie informacji.

Stymulacja kreatywności i rozwiązywanie problemów

Książki są wyjątkowym źródłem inspiracji, otwierającym drzwi do nieskończonych światów wyobraźni. Czytanie literatury nie tylko wzbogaca zasób słownictwa i rozwija kreatywność, ale także umiejętność abstrakcyjnego myślenia i rozwiązywania problemów. Przez zapoznawanie się z różnorodnymi scenariuszami i rozwiązaniami, młody umysł uczy się adaptacji i elastyczności w myśleniu, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się świecie. Dużo łatwiej przychodzi mu też wypowiadanie się i formułowanie myśli w słowa.

Wpływ na sukces akademicki, krytyczne myślenie i ocena informacji

W kontekście edukacji, niezliczone badania potwierdzają pozytywny wpływ czytelnictwa na oceny w szkole. Uczniowie, którzy regularnie czytają, osiągają lepsze wyniki nie tylko z języka ojczystego – lepiej radzą sobie z poprawnym pisaniem (gramatyką, ortografią czy interpunkcją). Podczas czytania mózg automatycznie zapamiętuje poprawny zapis słów, działa tu pamięć wzrokowa. Lepsze rezultaty uzyskują także z matematyki, nauk przyrodniczych i języków obcych. To wynika z ogólnej poprawy umiejętności poznawczych, takich jak analiza tekstu, krytyczne myślenie oraz zdolność koncentracji.

W epoce, w której informacja jest wszędzie, a jej wiarygodność często podlega wątpliwości, krytyczne myślenie staje się umiejętnością niezbędną. Czytanie różnorodnych źródeł literackich i naukowych pozwala na rozwijanie zdolności do analizy, porównywania i wyciągania wniosków. Umiejętność ta jest nieoceniona nie tylko w kontekście akademickim, ale również w codziennym życiu, pomagając młodym ludziom w nawigacji po morzu niepotwierdzonych czy nieprawdziwych informacji i podejmowaniu świadomych decyzji.

Jak odnieść sukces? Od czytelnika do lidera

Historie wielkich myślicieli, naukowców i liderów często zaczynają się od książek, które rozpaliły w nich iskrę ciekawości i pasji. Przykłady takie jak Elon Musk, który czerpał inspirację

z dzieł science fiction, pokazują, jak czytelnictwo może poszerzać horyzonty myślenia i prowadzić do innowacyjnych odkryć. Musk często wspomina, że książki dały mu „podstawy do myślenia”, co w konsekwencji pozwoliło mu na rozwój takich przedsięwzięć jak SpaceX czy Tesla. Jego historia ilustruje, jak literatura może inspirować do przełamywania barier i eksplorowania nowych możliwości.

Redukcja stresu, wyciszenie i wpływ na zdrowie psychiczne

W świecie pełnym ciągłego napięcia i presji, książki oferują wyjątkowe schronienie. Badania dowodzą, że czytanie może znacząco obniżyć poziom stresu, nawet bardziej niż muzyka czy spacer. Zanurzenie się w książce pozwala odciąć się od codziennych zmartwień i redukuje napięcie. Taki efekt wyciszenia ma bezpośredni wpływ na zdrowie psychiczne, poprawiając ogólne samopoczucie i jakość snu. Obok wspomnianej już redukcji stresu, książki mogą pełnić rolę wsparcia emocjonalnego, oferując pocieszenie, zrozumienie i ukojenie w trudnych chwilach. Literatura może być źródłem inspiracji do zmiany, motywacji do działania oraz narzędziem do lepszego zrozumienia siebie i otaczającego nas świata.

Książki w dobie cyfrowej – nowe wyzwania i możliwości

Choć era cyfrowa niesie ze sobą wyzwania w postaci wielu rozpraszaczy i skróconej uwagi, otwiera również nowe ścieżki dla promocji czytelnictwa. E-booki, audiobooki i interaktywne aplikacje do czytania stają się coraz popularniejsze, oferując łatwy dostęp do literatury w każdym miejscu i czasie. Technologia może wspierać rozwój czytelnictwa, zwłaszcza wśród młodego pokolenia, pod warunkiem zachowania świadomego podejścia do jakości i czasu spędzanego z książką.

Czytelnictwo to nie tylko edukacja i rozrywka, ale przede wszystkim inwestycja w rozwój osobisty i intelektualny. Książki mają niezastąpiony wpływ na kształtowanie umysłu i wrażliwości młodego człowieka, oferując narzędzia niezbędne do życia w skomplikowanym świecie. Promowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży to zadanie, które powinno być priorytetem dla edukatorów, rodziców i całego społeczeństwa. W końcu, jak powiedział angielski pisarz, Joseph Addison, „Czytanie jest dla umysłu tym, czym ćwiczenie dla ciała”. Wkład czytelnictwa w rozwój młodego człowieka jest nieoceniony, otwiera przed nim drzwi do nieograniczonego świata wiedzy, empatii i kreatywności. Jest mostem między przeszłością a przyszłością, zachęca do refleksji, kształtuje postawy i umożliwia budowanie świata pełnego zrozumienia, współczucia i postępu.

Przytaczając słowa amerykańskiego astronoma, pisarza i popularyzatora nauki, pioniera egzobiologii, Carla Sagana: „Jedną z największych radości ludzkiego życia jest możliwość podróżowania przez książki do innych czasów i miejsc, doświadczania życia z perspektywy innej osoby, zdobywania wiedzy, która była nieosiągalna w inny sposób. To jest to, co sprawia, że czytanie książek jest takim niezastąpionym skarbem.”

Źródła:

  • Oatley, K. (2016). Fikcja jako symulacja rzeczywistości i jej wpływ na empatię. Science.
  • Berns, G. S., Blaine, K., Prietula, M. J., & Pye, B. E. (2013). Krótkotrwałe i długotrwałe zmiany w sieciach neuronalnych po lekturze powieści. Brain Connectivity.
  • Mar, R.A., Oatley, K., Hirsh, J., dela Paz, J., & Peterson, J.B. (2009). „Bookworms versus nerds: Exposure to fiction versus non-fiction, divergent associations with social ability, and the simulation of fictional social worlds.” Journal of Personality and Social Psychology, 97(5), 775-794.
  • Phillips, Natalie. (2012). „This Is Your Brain on Jane Austen, and Stanford Researchers Are Taking Notes.” Stanford University.

Podoba Ci się ten artykuł?

Subskrybuj nasz Newsletter i zyskaj:

  • interesujące publikacje ekspertów,
  • informacje o aktualnych promocjach,
  • wyjątkowe oferty Klubu korzyści.

Wprost na Twojego mejla!

Zapisz się

Może jeszcze
u nas zostaniesz?

Przejrzyj naszego bloga i dowiedz się, jak:

Interesujesz się tematyką oszczędzania pieniędzy?
Koniecznie sprawdź #WyzwanieOszczędzanie