Generacja Z na rynku pracy
20.01.2016

Generacja Z na rynku pracy

Generacja Z na rynku pracy

Generacja Z, które najczęściej jeszcze studiuje powoli zaczyna wchodzić na rynek pracy i stawia swoje pierwsze zawodowe kroki, często w roli uczestników programów praktyk i staży. Z tego względu dotychczasowe obserwacje na temat tego pokolenia w miejscu pracy trzeba traktować bardziej jako prognozy, niż zweryfikowane hipotezy.

Młodzi dorośli na rynku pracy

Pokolenie Z to często zdolni, ale i wymagający pracownicy. To przede wszystkim osoby, które dostrzegają i wykorzystują szanse. Nie planują swojej kariery zawodowej w dłuższej perspektywie czasowej, co czasem odbierane jest jako brak pomysłu na siebie lub brak lojalności wobec pracodawcy. Generacja Z korzysta za to z pojawiających się okazji, co sprawia, że szybko adoptuje się do dynamicznego i zmiennego rynku pracy. Jej przedstawiciele najczęściej są pewni swojej wartości. Gdy coś im nie pasuje, z łatwością zaczynają szukać innej oferty i gdy pojawia się okazja – zmieniają pracodawcę.

Cierpliwość nie jest najmocniejszą stroną przedstawicieli tego pokolenia. Jeśli czegoś chcą, to szybko. Łatwo się nudzą, dlatego też pracodawcy muszą zadbać o różnorodność, by utrzymywać ich ciekawość i zainteresowanie.

Wyzwanie dla pracodawców

Pokolenie Z może stanowić ciekawe wyzwanie dla pracodawców i sprawić, że będą oni mobilizowani do bardziej dynamicznego i elastycznego działania. Dobrym pomysłem na to, by optymalnie wykorzystać walory pracowników z tego pokolenia wydaje się być przemodelowanie struktury pracy tak, by wykonywane zadania były dla młodych wciąż interesujące. Niż demograficzny sprzyja generacji Z, ponieważ powoduje, że średnia liczba osób aplikujących na jedną ofertę pracy jest niższa niż kilka lat temu. Pozyskanie wartościowego pracownika staje się przez to wyzwaniem.

Pracodawcy, aby jednocześnie pozyskać pracowników i zwiększyć efektywność działania przedsiębiorstwa, muszą znaleźć złoty środek. Oczywiście – nie w każdym zawodzie można wyobrazić sobie wypełnianie wciąż nowych, intrygujących zadań, z pominięciem zajęć powtarzalnych. Firmy jednak stosują coraz bardziej finezyjne i rozbudowane systemy motywacyjne, by zapewnić swoim pracownikom atrakcyjne warunki pracy i rozwoju.

FacebookTwitterGoogle+LinkedInPinterest

Dodaj komentarz