X

Inicjatywa własna – zorganizuj akcję w pracy

Podziwiasz tych, którzy niezmordowanie urządzają zbiórki i aukcje charytatywne, aby pomóc lokalnemu schronisku. Kiedy znajomi opowiadają o Dniu Dziecka w ich firmie, gdzie pociechy mogły skakać na dmuchanym zamku przy siedzibie głównej, a animatorka w stroju Elsy z Krainy Lodu rozdawała zwierzątka z balonów, zastanawiasz się, dlaczego u Ciebie nie ma takich akcji. Czasami wydarzenia firmowe są sztampowe, jak wigilia pracownicza lub pączki w Tłusty Czwartek, a z pewnością znalazłoby się wielu amatorów jazdy na rowerze, którzy dołączyli chętnie do Ciebie  podczas dłuższych wypadów czy przejażdżek. Czas wziąć sprawy w swoje ręce? Czemu nie! Tylko jak to zrobić…

1. Zgłoś inicjatywę do działu kadr lub HR

Nie wszystkie zakłady pracy mają na celu aktywizowania pracowników. Często są wspierane wydarzenia związane ze świętami Bożego Narodzenia, czy Dnia Dziecka, bo jest to wpisane w tradycję i znane większości osób. Może się zdarzyć, że Departament HR nie wie o sporej grupie zatrudnionych, którzy uwielbiają taniec latynoski i mogą urządzić pokaz oraz warsztaty dla zainteresowanych. Zgłoszenie pomysłu zwróci ich uwagę i wesprą inicjatywę. Może nawet uda się pozyskać budżet na poczęstunek lub wynajęcie profesjonalnego instruktora tańca na kilka godzin.

2. Pokaż się na tablicy ogłoszeń

Chciałbyś zacząć biegać lub przygotowujesz się do maratonu? Powieś ogłoszenie na tablicy korkowej lub ścianie pomieszczenia socjalnego, że poszukujesz kompanów do treningów. Nie potrafisz się powstrzymać od kupowania książek, ale Twój budżet może tego nie przetrwać? A może przeczytałeś już wszystkie kryminały Agaty Christie i potrzebujesz rekomendacji, jakie lektury mogłyby Cię zainteresować? Ogłoszenie o wymianie książek możesz wywiesić w tym samym miejscu w kuchni lub zapytać działu administracji, czy zbędną szafę można zagospodarować na firmową biblioteczkę, gdzie pracownicy będą przynosili przeczytane już tytuły i mogli wypożyczyć inne bez konieczności ich kupowania.

3. Skontaktuj się z fundacją i zapytaj o potrzeby

Chęć niesienia pomocy jest zawsze aktualna, nie zawsze jednak wiemy, jak pomóc. Organizacje charytatywne, aby być skuteczne, mają opracowane strategie działania, najlepiej wiedzą, gdzie znaleźć najbardziej potrzebujących i spełnią wymagane formalności udzielenia wsparcia. Poproś wybraną fundację o przesłanie pełnych wymagań i potrzeb. Czy powinna  to być zbiórka pieniędzy, jedzenia lub zabawek oraz komu można je przekazać. Mając konkretne informacje i plan działania, łatwiej będzie Ci przekonać przełożonego lub osoby odpowiedzialne za takie akcje do realizacji. Drzemie w nas chęć do pomagania i nawet zostanie dawcą komórek macierzystych może odbyć się w Twojej firmie kilka kroków od Twojego biurka, jak to zrobił bank Credit Agricole wraz z Fundacją DKMS.

4. Wykorzystaj swoją przestrzeń

Wydaje Ci się, że przestrzeń biurowa nie nadaje się na niecodzienne wydarzenia?  Pomyśl o niej inaczej, niż o miejscu pracy. Ściany mogą służyć za wystawę dla kreatywnych plakatów lub ścianę miłych słów, która będzie sukcesywnie pokrywała się karteczkami samoprzylepnymi z komplementami. Na jeden dzień biurko lub stolik można przeznaczyć na ekspozycję ciast w konkursie cukierniczym. Wystarczy rozesłać zaproszenie  e-mailowe z informacją, którego dnia odbędzie się konkurs słodkości i że każdy może zostać uczestnikiem oraz sędzią. Za choćby 5 zł wpisowego możesz zakupić nagrodę, którą otrzyma autor ciasta wybranego poprzez głosowanie.

Nie przejmuj się tym, czy reszcie pracowników spodoba się Twoja inicjatywa. Każde urozmaicenie dnia pracy i okazja do dzielenia pozytywnych emocji, wspólnego działania, zostanie ciepło przyjęte i doda odwagi do realizacji podobnych planów innym. Nie masz pomysłu na akcję? Na początek można w widocznym miejscu wystawić pudełko lub skrzynkę, do której można wrzucać propozycje. Możesz się zaskoczyć, jak kreatywni i ciekawi ludzie z Tobą pracują 🙂

A jakie działania w Twoim miejscu pracy zrobiły na Tobie największe wrażenie lub najbardziej Ci się podobały?