X
    Kategorie: Czas wolny

Na rzecz kulturowego dziedzictwa

15 i 16 września obchodziliśmy Europejskie Dni Dziedzictwa. Bank Credit Agricole, wzorem swojego akcjonariusza, dba o ochronę i promocję kulturowego dziedzictwa. Stanowi przecież ono dorobek poprzednich pokoleń, świadczy o korzeniach społeczeństwa, potwierdza w sensie materialnym i duchowym naszą tożsamość.

Unia Europejska ogłosiła rok 2018 Europejskim Rokiem Kulturowego Dziedzictwa, a 15 i 16 września świętowaliśmy w całej Europie Europejskie Dni Dziedzictwa.

Ochrona i promocja narodowego dziedzictwa kulturowego widoczna jest też w wielu działaniach banku Credit Agricole m.in. we wspieraniu dziedzictwa lokalnych kultur na Kaszubach i Śląsku, ufundowaniu biblioteczki z kanonem literatury polskiej dla domu dziecka we Wrocławiu oraz we wspieraniu dialogu międzykulturowego poprzez sponsoring wydarzeń kulturalnych związanych z Francją.

Wspieranie dziedzictwa lokalnych kultur na Śląsku i Kaszubach

W ramach uważnego wsłuchiwania się w potrzeby klientów, bank Credit Agricole włączył się w ideę „Szlaku Śląskiej Gadki”, który powstaje w Katowicach (stolica Śląska – jednego z regionów Polski). Projekt ma na celu popularyzację gwary śląskiej i związanej z nią kultury. Bank został sponsorem figurki z brązu, która promować ma słowo „geld” (pieniądze).

„Geld” po śląsku oznacza pieniądze, zatem od początku wiedzieliśmy, że ten bohater szlaku musi stanąć przed naszym oddziałem. Od teraz będzie witał wszystkich klientów, którzy nas odwiedzają – wyjaśnia Przemek Przybylski, rzecznik prasowy banku.

Kształt figurki „Geld” nawiązuje do Karola Goduli, znanego i poważanego przedsiębiorcy, właściciela kilku kopalni, a także bankiera, żyjącego w XIX wieku. Do dziś jest on legendarną postacią na Śląsku. W Rudzie Śląskiej na jego cześć jedna z dzielnic została nazwana Godula. Jest on także patronem m.in. Górnośląskiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości w Chorzowie, Gimnazjum nr 6 w Bytomiu i Centrum Edukacji Ekonomiczno-Handlowej w Tarnowskich Górach. Dotychczas Karol Godula nie miał na Śląsku swojego pomnika.

Figurka Gelda to kolejny element zaangażowania banku w promocję śląskości. W 2017 r. bank przygotował ulotki z ofertą banku napisane śląską gwarą, które dostępne są tylko w oddziałach w województwie śląskim. W niektórych placówkach banku klienci mogą także porozmawiać po śląsku z doradcami.

Codziennie z uwagą słuchamy naszych klientów i stąd wiemy, że pielęgnowanie lokalnej tożsamości jest dla nich bardzo ważne. Dlatego włączamy się w rozwijanie „Szlaku Śląskiej Gadki” i pomagamy promować lokalną gwarę, żeby coraz więcej osób rozumiało jak istotnym elementem śląskiej kultury jest ten dialekt – dodaje rzecznik prasowy.

Poza promowaniem lokalnej gwary śląskiej, bank Credit Agricole promuje też gwarę kaszubską. W 2017 r. bank przetłumaczył swoje ulotki informacyjne na język kaszubski. Ulotki w tym języku można znaleźć w oddziałach banku w Trójmieście, Słupsku, Wejherowie, Pruszczu Gdańskim, Rumii, Bytowie, Pucku, Chojnicach, Kartuzach, Kościerzynie i Lęborku.

W Polsce działa kilkadziesiąt szkół, w których dzieci uczą się kaszubskiego, a od 2005 roku istnieje możliwość zdawania z niego egzaminu maturalnego. W trakcie spisu powszechnego narodowość kaszubską zadeklarowało 228 000 osób!

Ufundowanie biblioteczki z kanonem literatury polskiej dla domu dziecka we Wrocławiu

W październiku 2017 r. ramach Tygodnia Oszczędzania od każdej Lokaty Specjalnej Mobile, którą klienci banku Credit Agricole założyli od 31 października do 8 listopada, bank przekazał po 5 złotych dla fundacji Zaczytani.org na rzecz edukacji finansowej dzieci z najuboższych rodzin. Łącznie bank zgromadził 10 tysięcy zł (ok. 2500 EUR). Z tych środków bank kupił książki m.in. z kanonem literatury polskiej oraz otworzył Zaczytaną Bibliotekę. Zaczytana Biblioteka to półka książek, dzięki której dzieci z ośrodków typu: centra opieki, domy dziecka, szpitale, etc., mają cały czas dostęp do pięknych opowieści.

Jednocześnie, wraz z Fundacją Zaczytani.org, bank przeprowadził warsztaty z bajkoterapii dla wychowawców Wrocławskiego Centrum Opieki i Wychowania na ul. Lekcyjnej, a pracownicy banku przeprowadzili warsztaty o finansach i oszczędzaniu dla najmłodszych. Bank wierzy w to, że świadome gospodarowanie pieniędzmi od najmłodszych lat, podobnie jak czytanie, jest umiejętnością, która ułatwia start w dorosłe życie.

Wspieranie dialogu międzykulturowego poprzez sponsoring kultury francuskiej

Poza wsparciem lokalnych inicjatyw promujących narodowe dziedzictwo kulturowe, bank Credit Agricole, jako firma o korzeniach francuskich, angażuje się w wydarzenia promujące kulturę francuską w Polsce. Od kilkunastu lat wspiera między innymi Dni Krajów Francuskojęzycznych, organizowane we Wrocławiu przez ośrodek kulturalny Alliance Française. – Od wielu lat wspieramy Alliance Française w organizacji Festiwalu Frankofonii. To oczywiste, że w tym roku nie mogło być inaczej – mówi Przemysław. – Dni Krajów Francuskojęzycznych są dla nas co roku ważnym wydarzeniem, ponieważ łączą Wrocław, czyli miasto, w którym mieści się centrala naszego banku, z kulturą Francji, z której wywodzi się nasz bank – Między 5 a 24 marca 2018 r. we Wrocławiu odbyło się 15 wydarzeń takich jak: koncerty, wystawy, projekcje filmów, spektakle i warsztaty. Tegoroczny festiwal rozpoczął wernisaż wystawy obrazów Bastiena Ducourtioux w Galerii Pod Plafonem we Wrocławiu. Jednak głównym wydarzeniem był wieczór galowy, połączony z koncertem francuskiego muzyka pop, Benjamina Piat. Gala odbyła się 9 marca w Auli Politechniki Wrocławskiej.

Poza wsparciem Dni Krajów Francuskojęzycznych, w 2018 r. bank był sponsorem cyklu spektakli Dramaeducation i festiwalu filmów niezależnych FrankoFilm.